2014. március 26. Újabb előrelépés - évértékeltünk a gyulai turisztikai szektor szereplőivel
Úgy tűnik, Gyula számára turisztikai szempontból kedvezően alakult a tavalyi év, hiszen a belföldi turizmust tekintve, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai alapján a hatodik helyre lépett előre a legnépszerűbb városok listáján. A vendégforgalom bővülése a tíz, belföldiek körében legnépszerűbb település közül városunkban volt a legjelentősebb. A 2013-as évi eredményekről, illetve az idei évre vonatkozó tervekről Komoróczki Alizzal, a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetőjével, Arató Henrietta szállodavezetővel, a Gyulai Idegenforgalmi Egyesület (GYIE) alelnökével és Boros László Attilával, a Gyulai Várfürdő ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
A listán Budapest, Hajdúszoboszló, Siófok, Hévíz és Zalakaros előzte meg Gyulát. Komoróczki Aliztól megtudtuk: míg 2012-ben a belföldi vendégforgalmat tekintve összesen 268 096 vendégéjszakát regisztráltak településünkön a kereskedelmi szálláshelyek, addig tavaly 283 205-öt. A külföldi és a belföldi vendégforgalmat is figyelembe véve, a KSH előzetes adatai alapján Gyulán 2013-ban összesen 315 705 vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, így a 2012-es évhez képest 6,4%-kal nőtt a vendégéjszakák száma, és az összesített listán a 12. helyen végeztünk.
A Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője szerint az adatokból az olvasható ki, hogy Gyula továbbra is népszerű a belföldi turisták körében, a külföldi vendégforgalom azonban még mindig alacsony, az összes vendégforgalom mintegy 10%-át teszi ki. A gyulai TDM szervezet menedzsere kiemelte: a cég idei marketingtervének fő célkitűzése a belföldi vendégkör megtartása, valamint a romániai és szerbiai vendégek számának növelése.
Arató Henrietta és Boros László Attila szintén a romániai és a szerbiai vendégeket jelölte még fő külföldi célcsoportként. Mint megtudtuk, a Romániából érkező vendégek száma továbbra is nagyon magas, és tavaly némileg emelkedett a Szerbiából érkezők száma is. Arról, hogy érdemes-e Gyulának az orosz piacok felé nyitnia, megoszlottak a vélemények. A GYIE alelnöke szerint a turizmus szereplőinek összefogásával sikerülhet a városba csábítani az orosz vendégeket. Boros László Attila ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy Gyula nehezen elérhető az oroszok számára. Az ügyvezető igazgató Hévíz példáját említve arra is utalt, hogy az orosz piaci nyitásnak negatív hatásai is lehetnek, hiszen az onnan érkező, „zajosabban pihenő” turisták kiszoríthatják a fürdőből a meglévő vendégkört.
Komoróczki Aliz a témával kapcsolatban elmondta: az orosz piacokon való megjelenés évekig tartó marketingmunkát és komoly anyagi tőkét igényel. Mint kifejtette, az orosz vendégkörrel kapcsolatban valóban megoszlanak a vélemények, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy ez a célcsoport fizetőképes, ezért megjelenése pozitívan hatna a gyulai turisztikai szektort jellemző negatív árspirálra. A Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. az óvatos nyitás jegyében idén útjára indítja a VisitGyula.com orosz nyelvű változatát. A cég emellett az orosz study tourokat szervező Dél-alföldi Regionális Marketingigazgatóság munkáját is segíti, illetve egyedi megkeresésre utazásszervezőhöz és az orosz piac felé nyitó szállodákhoz irányítja az érdeklődő turistákat.
A gyulai polgármesteri hivatal adócsoportjának nyilvántartása szerint városunkban, a kereskedelmi és az egyéb szálláshelyeken tavaly 371 696 vendégéjszakát töltöttek el, ami az előző évhez viszonyítva összességében 4,32%-os növekedést jelent. A szakemberek elmondták: tavaly – a korábbi évekhez hasonlóan – a főszezonban, azaz júliusban és augusztusban érkezett a városba a legtöbb vendég. Bár a szezonalitás a 2013-as esztendőre is rányomta bélyegét, a kereskedelmi és egyéb szálláshelyeken az elő- és utószezonban is lényegesen nagyobb volt a vendégforgalom, mint 2012-ben. A Gyula Várfürdő vendégforgalma némileg másképp alakult, hiszen az AquaPalota építése miatt a nyarat megelőző és követő időszakban a szokásosnál kevesebben váltottak jegyet a fürdőbe. Boros László Attila kiemelte: az új családi élményfürdő decemberi megnyitása utáni hajrában jelentősen sikerült csökkenteniük az árbevétel-kiesést. A várfürdő számára a nyár 2013-ban is kedvezően alakult. Az ügyvezető igazgató arra is kitért, hogy a tavalyi vendégszámok nem teljesen pontosak, hiszen a Minimax gyerekstrand miatt nagyon sok hat éven aluli gyermek pancsolt Gyulán, ám a fürdő beléptetőrendszere tavaly még nem regisztrálta a jegy nélkül fürdőző csemetéket.
A gyulai turisztikai szektor szereplői szerint az AquaPalotának köszönhetően tovább növekedhet a vendégéjszakák száma a szezonon kívüli időszakban. Arató Henrietta kifejtette: a várfürdővel való együttműködésben, az egymást segítő reklámokban látják a jövőt. Az alelnök arról is beszélt, hogy az új létesítmény megnyitása elsősorban a családi szobákkal, kerttel és játszóházzal rendelkező apartmanoknak kedvezhet, hiszen az élményfürdő a fiatalok mellett elsősorban a gyermekes családokat vonzza a városba. Ezt figyelembe véve a 2014-es év várhatóan jól alakul a GYIE számára – tette hozzá.
Arató Henriettától megtudtuk: az egyesületnél minden tag SZÉP-kártya elfogadó hellyé vált, hiszen a vendégek 40–50%-a ezt a fizetési módot választja. A GYIE tagjainál ugyancsak a belföldi vendégek szállnak meg a legnagyobb számban, ugyanakkor nyáron a román vendégek száma sem elhanyagolható. Mint kiderült, az egyesületnél is megemelkedett az online foglalások száma, vagyis a vendégkörük nagy része szívesen veszi igénybe a szállásfoglalási portálok szolgáltatásait.
A Gyulai Idegenforgalmi Egyesületet immáron egy főállású irodavezető is segíti. Kónyáné Deák Rita a Tourinform Irodában napi nyolc órában áll a tagok rendelkezésére. Arató Henrietta arról is beszámolt, hogy az egyesületi tagokat az elmúlt időszakban több nyertes pályázattal is megörvendeztették. Tavaly zentai tanulmányutat szerveztek pályázati forrásból, idén pedig Mórahalomra látogatnak el. A gyulai kedvezménykártyával, a VisitGyula Carddal kapcsolatos információkat tartalmazó VisitGyula Card Magazin megjelenését ugyancsak a GYIE nyertes pályázatából finanszírozták, így az új kártya az egyesület saját kedvezménykártyáját is felváltotta. Az ötven kedvezményes szolgáltatást magába foglaló kártyarendszerhez eddig 40 szálláshely csatlakozott. A kártyával ingyenes szolgáltatásokat is igénybe vehetnek a turisták, az extra kedvezményeket elsősorban a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. biztosítja.
Komoróczki Aliz úgy véli, a VisitGyula Card bevezetése a szezonalitás mellett a város szálláshelyei között kialakult negatív árspirálra is pozitív hatással lehet az ár-érték arány javítása révén. Gyulán évek óta probléma, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken az egy szoba egy működési napjára jutó szállásdíj elmarad a dél-alföldi régióban jellemző átlagtól, holott városunk húzóerőnek számít ebben a térségben. A TDM-menedzser hozzátette: bár a 2013-as adatok még nincsenek meg, valószínűsíthető, hogy tavaly valamelyest javult a negatív tendencia.
Az ügyvezető hangsúlyozta: összességében elégedett a 2013-as esztendővel, hiszen a vendégéjszakák száma annak ellenére emelkedett évközben, hogy nem volt kapacitásbővülés, és nem nyitotta meg kapuit az AquaPalota. A Gyulai Turisztikai Kft. marketingtervében továbbra is az online megjelenéseknek, a hazai és romániai bannerkampányoknak, illetve televíziós kampányoknak jut a főszerep. A Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. a tervek szerint 2014-ben – pályázati támogatás nélkül is – hasonló költségvetésből gazdálkodhat, mint 2013-ban. A társaság elsődleges célja, hogy komplex turisztikai termékeket hozzon létre, illetve népszerűsítsen Gyulán. Idén, az első negyed évben az AquaPalotát, a VisitGyula Cardot, a Gyulai Kolbász- Sódarmustrát, a Gyulai Pálinkafesztivált, valamint a TDM-tagokat, helyi programajánlatokat és attrakciókat felsorakoztató turisztikai portált, a visitgyula.com-ot népszerűsítette a cég. Emellett a kft. továbbra is szervez study tourokat, valamint részt vesz a szerbiai és romániai őszi és tavaszi kiállításokon. Az idei tervek között egyebek mellett a kedvezménykártyához kapcsolódó rendszer működtetése, a garantált programok körének bővítése, illetve az ún. GAPRO jegyértékesítési szoftver bevezetése szerepel. Ez utóbbi segítségével a vendégek a szállodákban is jegyet válthatnak a garantált programokra. KomoróczkiAliz azt is elmondta, ezentúl egy főállású idegenvezető segíti munkájukat.
AratóHenrietta szállodavezetőként pozitívan értékelte a tavalyi évet. Mint megtudtuk, a három évvel ezelőtt megnyílt Corso Boutique Hotel mostanra törzsvendégkörrel is rendelkezik. A szálloda népszerűségét jelzi, hogy a vendégértékelések alapján az egyik legismertebb hazai szállásfoglaló portáltól kiváló szálláshely minősítést kapott. A szakember az idei év kapcsán a hosszú távú gondolkodás, az együttműködés és a minőségi szolgáltatások lényeges szerepét emelte ki. Az elégedett vendég még több vendéget vonz a városba – fogalmazott.
– A nagy beruházásnak óriási terhei voltak, de úgy tűnik, hogy sikerül nyereséggel zárni a 2013-as évet – ecsetelte BorosLászlóAttila, majd hozzátette: a nyitás utáni időszak forgalma a fürdő kommunikációjának sikerességét bizonyítja. Az ügyvezető igazgató arról is beszámolt, hogy a Gyulai Várfürdő idei marketingtervében az online marketing és az új értékesítési formák kerülnek előtérbe. A várfürdő vezetője kiemelte: 2014-ben a legfontosabb feladat az lesz, hogy a fürdőt és vele együtt a várost újrapozícionálják a piacon.
– 2014-ben jelentősebb fejlesztést nem tervezünk, az AquaPalota műszaki és szervezeti finomhangolását fogjuk szem előtt tartani, a gazdaságos üzemeltetés kiemelt jelentőségű lesz – mondta el BorosLászlóAttila, majd hozzátette: idén a további fejlesztésekre vonatkozó terveket is elkezdik előkészíteni. A fürdő középtávú fejlesztési terveit tavasszal tárják a tulajdonosok, a város közvéleménye és a szakmai partnerek elé.
forrás: www.gyulaihirlap.hu
A nagyobb méretben való megtekintéshez, kérjük kattintson a képre!